De kracht van bedrijven

‘Er is een enorm potentieel voor informele hulp’

Coöperatie WeHelpen werkt aan een samenleving waarin het vanzelfsprekend is om elkaar te helpen. Via de website wehelpen.nl kan iedereen makkelijk hulp organiseren, zoeken en aanbieden. Meer dan 6000 Nederlanders doen al mee. 

Verzekeraars, zorginstellingen, gemeenten, woningcorporaties en andere maatschappelijk betrokken organisaties kunnen lid worden van de coöperatie. Directeur Maaike Schnabel: ‘We ondersteunen onze leden met onder andere communicatie- en projectplannen om wehelpen.nl via hun organisaties aan burgers aan te bieden. Via nieuwsbrieven, webinars en workshops delen we de kennis die de leden met wehelpen.nl hebben opgedaan, zodat niet iedereen het wiel opnieuw hoeft uit te vinden en iedereen makkelijk en snel met WeHelpen aan de slag kan.’

Het begin
Schnabel, ex-kankerpatiënte, is een van de initiatiefnemers van WeHelpen. ‘Op een gegeven moment was ik mijn blauwe patiëntenjas meer dan zat. Ik wilde weer wat doen. Via social media kwam ik in contact met Coen, herstellende van een hersenletsel, en met Arjan, zoon van een zieke moeder. Samen zochten we naar een nieuwe en vooral moderne manier om wat voor anderen te betekenen.’

Op zoek naar partners
WeHelpen wil met haar leden een krachtige, nationale beweging op gang brengen rondom informele zorg en burgerkracht. Achmea, PGGM, CZ, Menzis, de Rabobank en Vita Valley sloten zich als eerste aan. Zij waren op zoek naar een manier om het verborgen sociaal kapitaal van informele zorg, mantelzorg en nabuurschap te ontsluiten en naar pioniers die dat goed konden uitvoeren. Tijdens de werkconferentie Nieuwe Oude Dag besloten ze anderhalf jaar geleden samen te werken in de vorm van een coöperatie.

Goed en professioneel plan
Bestuursvoorzitter Wim van der Meeren van CZ: ‘Het plan van WeHelpen stak goed en professioneel in elkaar. De coöperatiegedachte sprak ons erg aan, omdat je als lid actief kunt meehelpen het initiatief uit te bouwen. Als CZ ondersteunen we WeHelpen graag, omdat het initiatief goed past bij onze kernactiviteit. Dat is een essentiële voorwaarde voor maatschappelijk betrokken ondernemen. Het moet meer omvatten dan de zuinigheid van onze auto’s en de duurzaamheid van onze gebouwen.

Wij willen goed zorgen voor zieke mensen. Om dat te kunnen doen, mag de zorg niet zoveel gaan kosten dat gezonde mensen zeggen: “Dit kunnen en willen we niet betalen.” Als dat gebeurt haal je het fundament weg onder de solidariteit. Dat is het laatste wat wij willen. Wij zijn dus op zoek naar een manier om de gewenste solidariteit in stand te houden. Veel Nederlanders wíllen graag wat voor een ander doen. Er is een enorm potentieel voor informele hulp. Die rijkdom wil CZ graag aanboren. Dat kan heel goed via WeHelpen. Onze betrokkenheid is dus ook in ons belang.’

Meer dan geldschieters
De ‘founding fathers’ van WeHelpen zijn meer dan geldschieters. In hun eigen organisaties en met andere leden zorgen ze ervoor dat wehelpen.nl bij alle Nederlanders bekend wordt. Van der Meeren: ‘De CZ-medewerkers van de servicekantoren en de telefonische klantenservice wijzen onze klanten op de mogelijkheden van wehelpen.nl en geven daarbij uitleg. Ook hebben we het concept geïntegreerd in onze website. Maar we gaan ook samenwerkingsverbanden aan. Zo gaan we WeHelpen bijvoorbeeld met de gemeente Tilburg en het Platform Zorg in Limburg oppakken.’

Hulp bij uitvoering De leden helpen WeHelpen ook op andere manieren. ‘De “founding fathers” hebben enorme kennis in huis. Die bieden ze graag aan om WeHelpen tot een succes te maken’, zegt Schnabel. ‘Zo hebben we de veiligheid van de website getest via het laboratorium van de Rabobank. En PGGM, Menzis, Achmea en CZ hebben ons onder meer geweldig geholpen met juridische zaken, verzekeringen en andere zaken die je nodig hebt voor het opzetten van onze coöperatie.’

Kracht van kennis delen
Gevraagd naar het succes van een grootschalig burgerinitiatief, antwoordt Schnabel: ‘Kennisdeling. Veel burgerinitiatieven blijven te klein doordat ze dit niet voldoende hebben geregeld. Dat is jammer, want je kunt veel innovaties goed opzetten als je kennis en kunde deelt. Kracht in NL doet dit goed. Onlangs was ik te gast op een bijeenkomst van racht in NL in Zuid- Holland. Er werden veel initiatieven gepresenteerd en tijdens de workshops met elkaar verbonden. Zo kan heel Nederland ervan profiteren.’

Meer informatie: www.wehelpen.nl   

1
reacties op dit artikel
Wilma van Arendonk zaterdag 2 april 2016 om 13:57

Wat een goed initiatief. Coöperatief samenwerken en samen bijdragen aan een mooiere wereld is voor iedereen een plus. Ga zo door.

*
*
*

DOWNLOAD NU

BURGERCOÖPERATIES IN OPKOMST